Tuesday, November 20, 2012

Tutorial letak link pada gambar dalam blog

Hello helooo helooooooo......
hehe kali ni aku nak ajar camne nak letak link/pautan pada gambar dalam blog...

Senang je tau.. ok, firstly g kat page korang.. pastu insert image yg nak di'upload'... sila lihat gambar di bawah yee~


Pastu akan keluar page seperti di bawah... klik kat 'Choose files' tu then pilih gambar yang korang nak upload kat file mana gambar tu disimpan...


ok, pastu klik kat gambar tu, then klik bahagian bawah tu ye...

Dah setel semuanya, klik lagi kat gambar tu sampai die jadi kaler biru pastu klik ikut no. 2 tu eh.. 


Masukkan url kat bahagian yang aku dah tanda no. 1 tu.. pastu tekan option no. 2 tu (pilih sama ada nak biar link yang korang letak tu keluar kat new window ataupon tak.. kalo xnak, xyah klik tu tau.. dah siap semua, klik OK...



dah siap dah pon.. kalo nak tgk korang punya link tu berjaya ke tak, try preview dulu k.. pastu klik gambar yang korang letak link tu.. aku pon ada letak link kat gambar2 dlm tutorial niehhh...

Selamat maju jaya!!! =)









7 comments:

  1. assalamualaikumm :)
    bang, nak tanya! kenapa saya buat tak jadi :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam :)
      nama saya kakak hehehe..

      dah try ikut tutorial tu x? sampai part mana yg xjadi tu?

      Delete
  2. Alhamdulilah tq atas tutorial tu..sangat menjadi untuk Kedai Online saya. Mohon share untuk di kongsikan ilmu ini moga ia bermanfaat bagi mereka yang memerlukan.

    ReplyDelete
  3. info yang sangat berguna! :) terima kasih..

    ReplyDelete