Tuesday, November 20, 2012

Cara mencari koordinat di Google Maps

oohh arini aku dpt knowledge baru.. thanx to my boss for asking me the question.. baeklah, mari aku share sket maklumat terbaru ni hehehe..

camne nak cari koordinat dlm google maps?? sng je.. mula2 skali mestila g kat google maps kan.. sila lihat gambar di bawah ye..

ok, pastu google akan detect negeri tempat kita meng'akses' internet.. contohnya aku akses kat Johor, tempat tumpahnya darahku, so google maps pon tunjuk la peta Johor..

dah setel, pastu taip nama tempat atau alamat tempat kita nak cari kat bahagian atas.. sebagai contoh, aku nak cari maps untuk Jusco Tebrau City.. Dah siap taip then Enter, google akan tunjuk maps untuk Jusco..

nampak kan ada tanda merah kat Jusco tu.. klik kanan pada tetikus.. pastu akan keluar la pilihan2.. klik kat perkataan "What's here?"..

pastu cuba tgk kat bahagian atas tu.. address yang aku taip tadi dah tukar jadi koordinat kan..

hehehe dah siap.. pastu kalo nak tukar cari koordinat lain, just tukar je nombor koordinat yang kita nak kat bahagian atas tu.. koordinat tempat lain pon boleh.. step2 kat atas tadi tu sebenarnya untuk tukar function daripada search address kepada search koordinat..

itu sahaja.. kalo xpaham, tinggalkan komen eh.. ok, bai!

6 comments:

  1. Kalau smart phone camne nak klik kanan tuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cara klik kanan di smart phone :

      -> sentuh skrin telefon kat point yang kita nak cari koordinat tu & hold sampai keluar option 'What's here?"..

      Semoga membantu! :)

      Delete