Friday, October 19, 2012

Norethisterone @ Norelut

Assalamualaikummmm dan selamat pagi!!!!... =)

Arini aku nak share pasal ubat nama Norethisterone @ Norelut.. Ubat ni ubat hormon.. blh diambil untuk delay kan period dan juga untuk turunkan darah period.. ni la rupa ubatnya..




jujurnya aku bkn doktor@medical student.. so aku amek maklumat yg aku nak share ni dari beberapa sumber.. kalo ada yg salah, sila betulkan ye~

**UNTUK DELAY PERIOD**


Norethisterone ni diambil sebiji, 3x sehari setiap hari. So total sehari 3biji..
Ambil ubat ni 2-3 hari sebelum due period kita untuk bulan tu.. Contohnya kalau period kita biasanya datang dalam 20hb tiap2 bulan, so ambil ubat ni pada 17@18hb.. Boleh paham ek.. Then teruskan ambil ubat ni sampai tarikh yang kita rasa dah ready nak dtg period.. Period akan datang seperti biasa selepas 3-4 hari kita stop makan ubat ni..

Aku bagi contoh senang eh.. memandangkan dah nak musim raya haji ni kan, so aku bagi contoh org nak g haji k..

Biasanya org yg nak tunaikan haji ni akan berharap yg mereka xkan didatangi period bagi memudahkan mereka menunaikan ibadah semasa di Mekah. So, mereka boleh mengambil ubat Norethisterone ni 2-3 hari sebelum due, dan teruskan makan 3x sehari selama mereka masih menunaikan haji.. bila dah selesai musim haji, mereka blh stop ambil ubat ni, dan insyaAllah period akan dtg seperti biasa slpas 3-4 hari stop..

Wallahualam...



**UNTUK BAGI PERIOD@TURUNKAN DARAH PERIOD**

Bagi wanita yang mengalami masalah period xnormal, blh la mengambil ubat ni sebagai salah satu usaha untuk period tu dtg.. Ambil ubat ni sebiji, 2x sehari setiap hari selama 5 hari.. so total 10biji untuk sekali pengambilan.. InsyaAllah dalam 3-4 hari lpas tu period pon dtg..

Walaupon ubat ni blh bli kat farmasi, apa pon yang plg penting cubalah consult dgn doktor @ pakar terlebih dulu ok??? Manalah tau ubat ni xserasi dgn kita ataupon kita ada penyakit lain yg kita xtau.. so better g consult dulu tau..


Usaha selagi mampu untuk ubat penyakit kita kerana nasib seseorang tu xkan berubah jika dia xusaha untuk mengubahnya.. yang penting kena ikhlas dan percaya pada Tuhan kerana segala penyakit dan penawarnya datang dari Dia~

Mari berusaha!!!


Just sharing :

Hukum wanita mengambil pil penahan haid adalah HARUS pada bulan Ramadhan dengan niat nak puasa penuh. 
Tetapi kalau boleh janganlah melawan fitrah yang Allah jadikan - perempuan & haid.
Lagipun pil tu sebaiknya diambil ketika perlu kerana dibimbangi akan memberi kesan buruk kepada kesihatan. :)


106 comments:

  1. Salam..nk tnya..if sy dh period hari ni (rabu) & jumaat ni sy ada ekspidisi daki gunung. Macam mana cara betul nk mkn ubat nk bg hari jumaat tu period sy dh stop?

    *urgent reply needed ;) thanks...

    ReplyDelete
  2. Salam, maaf lambat reply huhu~

    Boleh makan ubat ni macam dos biasa (3x sehari).. teruskan makan ubat ni selama mana awk nak stopkan period tu..

    Contohnya :
    nak ekspidisi 5 hari, so kena makan ubat ni 3x sehari sepanjang 5 hari tu..

    :: Supposedly awak kena makan ubat ni 2@3 hari sebelum dtg period tau sebab bila dah period pastu baru mkn ubat ni, period xkan stop serta merta.. mungkin 1@2 hari baru period tu stop.. dan bila awk dah stop mkn ubat tu, 3 hari lpas tu insyaAllah darah period akan keluar balik mcm biasa ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. So mean eventho kalo i dh dtg period but i still can mkn ubt ni nin to stop the period within 1@2 days

      Delete
  3. salam..saya nak tnya..dos mkn ubat ni 3kali sehari tu..mksdnya skali mkn sebiji ke..?

    ReplyDelete
  4. salam miz ekin,

    yup, sebiji sekali makan.. 3x sehari.. better makan ubat selepas makan makanan okei..jgn bagi perut kosong tau..

    tq for your question.. nanti saya edit sket post ni bagi clear ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam..sy nk tnye..sy terskip 1 biji dlm shri utk mkn ubt ni..so..cmne ye
      ...esok ckup 5 hri mkn ubt ni 3x shri..tp tinggal 1 biji je lg ni..

      Delete
  5. salam..klu sy prgnant..tp dh mkn ubt norethisterone smggu..jd apa2 x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rabiatul,

      Boleh tau nape consume norethisterone? Doc bagi ke?

      Delete
    2. Rabiatul,

      Kenapa saya tanya? sebabnya kalau doktor yang suggest, mungkin awk ada masalah / komplikasi lain..
      Tapi setau saya (dah refer pada doktor yang bertauliah), kalau orang pregnant consume norethisterone ni akan ada side effect - (sakit perut, bleeding & darah beku..)

      So saya cadangkan, awak try jumpa doktor dulu, bincang & tanya apa tindakan susulan.. jangan lambat2 tau.. secepat mungkin ye~

      Saya doa yg baik2 untuk awak.. harap semuanya ok! ;)

      Delete
  6. salam,saya baru terbaca post ni..saya nak tnya..saya selalu priod sharply 11hb....kbtulan saya baru kawen 2 bln dan 11/1 saya priod dan pd 15hb saya makan pil ni smp 19hb sbb saya honeymoon..then priod saya dtg bakinya pd 22/1-25/1..skrg dh 26/2 sy msh xpriod...saya nk tau slps amk pil ni priod cycle saya ganggu x?priod akn dtg 11hb mcm biasa atau 22hb mcm baki period saya bulan lps?saya nk sgt tau..sbb sy nk preggy asap tp prgnancy test sy on 23hb 2(4hr lps) ngative...hrp blh jwb ye...tq.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Leeya,
      Maaf lambat reply.. sibuk huhuhu~

      Biasanya lepas makan Norethisterone ni, period cycle dah tak ikut yang lama. Period cycle akan ikut yang baru (beberapa hari lepas stop amek pil ni biasanya period akan keluar).

      Kalau ikut kes awak, biasanya period tak akan keluar 11hb macam selalu, dia akan keluar dalam 22/1 ke atas..
      Kalau nak lebih kepastian, refer klinik@hospital yang dekat okei.. tu je yang dapat saya bantu.. maaf~ :)

      Bestnya period sharp & konsisten tiap2 bulan. Jeles! :p

      **saya tunggu khabar gembira dari Leeya.. hopefully u are getting pregnant as you wish! :)
      Doakan untuk saya skali tau.. nak pregnant a.s.a.p.. may Allah grant our wishes!

      Delete
  7. As Salam nak tnya klu org delay period brape hari yg esok nak makan ubat ni atau makan smpai kuar period

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam ilzaatawin,

      Seeloknya makan untuk 5 hari sahaja. Lepas stop makan, insyaAllah dalam 3 hari lepas stop tu period akan keluar.

      Norethisterone ni fungsinya untuk merangsang hormon yang menyebabkan kita datang haid.

      Semoga membantu! :)

      Delete
    2. Cik.. Kalau sy termkn 2 biji skali mkn.. Pastu mkn mlm pon 2 biji sy mkn untuk bg period sy turun... Period delay

      Delete
  8. W'salam, Sufi lepas saya mkn pil notethisterone tu period saya last bulan 3 n skrg alhamdulillah saya preggy 2months n 2 weeks....wish u to join the club soon.....aminnn......hehehehe :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Allah alhamdulillahhhh syukur

      Tahniah leeya! really happy for u! :)

      Doakan saya jugak tau. tgh usaha ni. saya baru je kawin awal bulan 3 aritu.
      Doa sgt saya dapat pregnant cepat memandangkan period saya yg tak stabil ni huhuhu~

      Kirimkan salam saya untuk bakal khalifah tu. Tahniah atas kurniaan anugerah terindah dalam hidup :)

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ahmad irman,

      Norethisterone ni fungsinya untuk merangsang hormon untuk period. Tetapi norethisterone ni juga boleh diambil untuk menangguhkan period, contohnya jika ada rancangan untuk menunaikan haji, honeymoon, dll.

      Saya kurang pasti situasi yang awk alami, tapi sepatutnya dalam tempoh masa makan ubat ni tidak ada pendarahan (period). Hari pertama makan ubat ni keluar darah kan? kemudian, terukan makan juga pada hari ke-2 dan ke-3 atau bila keluar darah awak stop makan ubat ni?

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. sy rasa sy mgkin mglami prubhn hormon krn sjk kblkgn ni sy agk stress. mgkin ktika sy sudah mmbeli ubt ini, period sy dlm proses nak turun krna if priod lwt smggu mgkin pkra tak perlu dirsaukan sgt oleh wnita.(nasihat doktor). dan apbila sbjik shj sy mkn.. period sy turun wrna coklat + merah cair/pekat dan agk putus2 dalam tmpoh 3hr tuk hbskan ubt ini. kbiasaan 1-2 syg heavy. dan skrg sy sudah 7hr period, dan hr ke 6 period sy agk turun dgn lncar dan tidak putus. (merah pekat) tp gumpalan still tak kelihatan. tunggulah nnt. knp awk ckp if women pregg, makan ubt ini akan ada bleeding? bleeding yg mcm mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahmad irman,

      wanita mengandung tak boleh makan ubat ni sebab takut keguguran kerana norethisterone ni merangsang period untuk keluar.

      :: Sila rujuk pada pakar sakit puan untuk keterangan yang lebih lanjut :) ::

      Delete
  13. salam....kalau nak makan ubat ni bulan puasa mcm mane? sebab xnak bg period bulan puasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam norazween harif,

      Makan macam biasa 2x sehari, boleh amek masa sahur & masa berbuka. Ambil straight sebulan ataupon berhenti amek ubat ni dalam 2@3hari nak raya, sebabnya period akan datang dalam 3hari lepas stop amek ubat ni.

      Just sharing :

      Hukum wanita mengambil pil penahan haid adalah HARUS pada bulan Ramadhan dengan niat nak puasa penuh. Tetapi kalau boleh janganlah melawan fitrah yang Allah jadikan - perempuan & haid. Lagipun pil tu sebaiknya diambil ketika perlu kerana dibimbangi akan memberi kesan buruk kepada kesihatan. :)

      Delete
  14. Salam. Sy nak tnye.. sy dah makan pil ni 4 hari berturut2. Tapi sy hanya makan sebiji sehari.. adakah period sy akan turun? Kena stop makan baru turun ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam wardah zainal,

      Yup period akan datang lepas stop makan norethisterone. Good luck! :)

      Delete
  15. Salam. Saya nak tnya. Saya dah period 2 hari. Tapi tiba2 saya kena gantikan bos utk charity event yg melibatkan air pada esoknya. Kalau saya mkan ubat nie, period akan stop serta merta atau tak.? Lagi satu, ada apa2 side effect tak sbb saya nak hentikan utk 3 hari sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam maizatul natasha,

      Bila makan norethisterone period tak akan stop serta-merta, mungkin ambil masa paling minimum 24jam.

      Side effect tak ada cuma mungkin cycle period awak je yg akan berubah. Contohnya kalau biasanya awak period 20hb, mungkin bulan depan tarikh period awak akan lambat sket dari biasa.

      Delete
  16. salam sis...kalu utk period consume bape biji sehari ye?sbb dkt komen ad makan sebiji

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam riEkO^rItsUka,

      Ambil 1 biji 3 kali sehari. So total 3 biji untuk 1 hari.

      Tapi kan ikut pengalaman sy, makan sebiji sehari pon boleh. Memang insyaAllah 3 hari lepas stop, akan keluar period. *sy buat eksperimen sendiri* :P

      Delete
  17. salam sis

    saya nak tanya..saya dah dua bulan tak period (last period semasa bulan puasa). dan dah buat ujian air kencing dan kedua2 ujian yg saya buat result negatif. Sekarang ni saya baru masuk dua hari makan pil..1 biji 2 kali sehari. Soalan saya, bila agaknya period nak keluar dan ada apa2 kesan sampingan tak yang saya akan alami..sebab sekarang ni perut saya asyik memulas dan pinggang pun ada rasa sakit. Harap membantu saya dengan kadar segera..bingung nie..:-) tq in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam noor hasmah,

      Maaf lambat reply. Period insyaAllah akan keluar 3 hari lepas stop makan ubat ni.
      Biasanya takde kesan sampingan apa2. Cuma cuba puan banyakkan minum air masak dan berehat.
      Sebab ubat ni tujuannya cuma untuk merangsang hormon kita agar period dtg.

      Tapi kalau berlarutan, rujuk dengan pakar ye~
      InsyaAllah segalanya ok :)

      Delete
    2. Salam sis.nak tye klu kite mkn 2biji je lps 2 stop.period dtg x.ataw kne habiskn ubt dulu

      Delete
    3. Salam Miss Ekin,

      Tak pasti datang atau tak, tapi kebiasaannya at least makan selama 3 hari berturut pastu insyaAllah datang period.

      Moga membantu :)

      Delete
  18. Salam..sy nk tnya.sy dh x period selama 2 bln lebih..setiap minggu sy cek.keputusan negetif.sy jmpa dr.dr bgi mkn epo.untk hormon turun period.selama semnggu.tpi mash tidak period.lpas tu sy cek upt masih negetif..so sy pon mkn ubt yg sis ckp ni.sy bli kt farmasi.dng dos 2 bji pagi dan 2 bji mlm.ubat habis..tpi masih tidak period...minggu berikutnya sy buat uot lagi..dn akhirnya positif......soalan sy..ubat tu bahaya x kepada bby sy?sy tkot ade kesan smpingan nanti..tkot apa2 jadi kt bby..tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam marshandarose,

      Firstly nak wish congrats on your pregnancy! ;) Baby dust~

      Hmm patutnya awk kena makan epo yg doc bagi tu je sebab epo tu memang bagus untuk hormon. Maybe doc ada suspect awk mungkin pregnant, so sebab tu dia tak bagi makan ubat turun darah.

      Sebenarnya ubat turun darah ni kita tak boleh beli suka2 tanpa nasihat doc. Sebab takut ada effect pape.
      Sy takut kalau awk makan norethisterone, baby boleh gugur. Syukur sangat nasib baik baby awk kuat.

      Pasni jaga diri elok2 tau, nak makan ubat pape better consult dgn doc dulu k. Kesian kat baby nanti.

      Delete
  19. Salam. Sy bru jumpa doktor around 12pm. Then sy diberi pil norethisterone ni. Around 1.15pm sy lunch and mkn 2 biji pil ni. By 3pm darah haid dah keluar. Sy ptot habiskn ubat ni dlm 5hari (seperti yg ditetapkan) atau stop je?

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum. Saya nk tnya mcm mna saya nak bg x nk dtg period untuk bln 1.. Biasa saya dtg dalm 20 hb .. Saya akn gi umrah pda 13/1/15. Mcm mna ye. So saya x nk lh dtg time tu. . Rugi lh kn..

    ReplyDelete
  21. Salam. Sy dh makan ubat ni dua biji sehari selama 5 hari berturut2. Hari ni hari ke8 selepas makan tp period x mai2 jg. Kenapaaa? Huhu. tq

    ReplyDelete
  22. Salam. Sy dh makan ubat ni dua biji sehari selama 5 hari berturut2. Hari ni hari ke8 selepas makan tp period x mai2 jg. Kenapaaa? Huhu. tq

    ReplyDelete
  23. maaf ,bleh saya Tanya. saya bukan nak melawan fitrah, tp saya x mampu nak tambah zuriat buat masa ni. kalau saya ambik ubat ni nanti period turun ke ?

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum.. Sy nk tny.. Sy nak delaykan haid sy sbb sy nak bercuti di pantai.. Kat mana saya blh dptkan ubat ni?? Di farmasi biasa ad x.. Urgent reply pleasee

    ReplyDelete
  25. salam.. sy nk tmpang tny.. doc bg sy ubat turun darah (progsterone)..mkn 2ji pg,2bji mlm..sy mkn 5hari dh pon habis... sy dh hari ke 3 menanti period ni utk mkn clomid yg doc bg..

    ReplyDelete
  26. salam.. sy nk tmpang tny.. doc bg sy ubat turun darah (progsterone)..mkn 2ji pg,2bji mlm..sy mkn 5hari dh pon habis... sy dh hari ke 3 menanti period ni utk mkn clomid yg doc bg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Ikut badan & hormon masing2. Macam saya, alhamdulillah 3 hari lepas stop, period turun.
      Tapi ada org, sampai 7 hingga 9 hari baru period turun.

      Good luck untuk cycle clomid!
      Saya pon on clomid cycle ni :)

      Delete
  27. Salam...sy nk tnya ubt ni remaja blh mkn ke...dlu dktr ad bg sya ubt hormon tpi bkn jnama ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Boleh :)
      Tapi seeloknya dapat nasihat dari doc dulu k.

      Ubat hormon ada banyak jenama. Kadang2 bahannya sama cuma brand je lain.

      Delete
  28. Assalamualaikum..maaf gangu..tapi sya mmg nak tnya someting..okay..umur sya 19..masalah sya..period sya x jalan..kna mkn ubat dari doc dulu baru period jalan..itu pon hanya period utk bulan tu sahaja..tapi, skrg sya dah x ambik ubat tu..sbb org ckap ubat 2 bahaya for future..mcm skrg sya dah 3 bulan x period..kalau sya guna ubat ni boleh x? Ubat ni untk lancarkan period utk bulan2 yg berikutnya atau hanya bulan yang kita makan ubat ni..dan, apa kesan kalau sya hnya bergantung pada ubat utk period..

    Saya harap.sngat supaya dpat mnjwab..terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam. Maaf lambat reply.

      Boleh guna ubat ni untuk turunkan period. Kalau jumpa doc pon, memang selalunya doc akan bagi ubat ni kalau lama x period.

      TETAPI, jangan terlalu bergantung pada ubat ni tau. Nanti badan kita x boleh nak proses dengan normal kitaran haid kita. Tiap2 bulan kena trigger dengan ubat, baru period turun. Yang mana ianya sangat2 tak bagus.

      Sy pon pernah alami situasi yg sama. Tak makan ubat, x period.
      Lama, dekat 18 bulan (zaman saya muda2 dulu laa hehe)

      So penyelesaiannya, kalau ada masalah berat badan, sila usaha untuk turunkan berat badan sehingga paras BMI normal.
      Kalau pergi jumpa mana2 doc pon, doc akan suggest benda yang sama.
      Sebab period ni berkait dengan hormon dalam badan kita.

      Tetapi kalau u dah memang kurus & BMI normal, cuma kena kontrol gula & karbohidrat.
      InsyaAllah nanti semuanya lama2 akan jadi normal.

      Saya alhamdulillah sekarang period dah normal.
      Awk pon mesti boleh! :)

      * Tips untuk tau berapa berat normal BMI kita

      Tinggi (cm) - 100 = Berat BMI normal

      Delete
  29. Kalau mkn ubt ni mmg cnfirm ke period turun.. biasa brape hari stop ubt period turun?

    ReplyDelete
  30. Kalau mkn ubt ni mmg cnfirm ke period turun.. biasa brape hari stop ubt period turun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah memang turun lepas abes makan ubat ni.

      Kalau sy, biasanya dalam 3 hari lepas stop, period turun.
      Tapi bergantung pada badan & hormon seseorang.
      Ada yg 7 hari atau 9 hari lepas stop baru turun.

      Delete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. salam..sabtu nie saya nak g travel and hari ni hari first saya period so saya kena start consume ubat daripada hari ni lah yer. sepatutnya saya period hari sabtu tapi terawal pulak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Betul. Kena makan terus ubat ni kalau period dah turun.

      Kalau u jumpa doc, doc mungkin akan bagi lagi 1 ubat nama Tranxanemic Acid.
      Ubat pil jugak. Salah satu fungsinya adalah untuk stopkan period kalau kita dah mula period.

      Harap membantu :)
      Maaf lambat reply

      Delete
  34. Salam sis ..nk tye ...sy dh berhenti period on 4/11 ...lps tu drh haid kluar lagi on 12/11 ...dan sehingga sekarang xberhenti ...blh x sy consume norethisterone pills ni utk hentikan darah ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam.

      Boleh. Norethisterone, sonulut, norelut & etc. boleh ambil untuk berhantikan darah.
      Tapi better g cek dengan doc dulu tau. Sebab takut u ada masalah lain.

      4 ~ 12/11, beza 7 hari. Mungkin istihadhah.

      Sy suggestkan g check doc dulu k.
      Moga2 semuanya ok :)

      Delete
  35. kenapa lepas makan ubat ni, period jadi ketul-2 ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm kurang pasti plak. Tapi biasanya lepas makan ubat ni, period akan keluar macam cycle2 normal biasa.
      Cuba tuam dengan kain panas kat perut, biar xjadi ketul2.

      Delete
  36. Assalam sufi...boleh akak tau farmasi cam guardian tuu ade tak jual pil ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.

      Kat Guardian, Watson & yang seumpama dengannya xde jual.
      Kena g kat farmasi macam Caring atau My Pharmacy baru ada.

      Harap membantu :)

      Delete
  37. assalamualaikum..mohon bantuan pada semua..saya ada amb ubat datang period iaitu sunolut makan 2 biji sehari selama 5 hari..selepas hbs makan period saya datang dan sengugut..tp pelik nya period saya datang sedikit jea dan banyak darah berwarna coklat..so persoalan nya saya ni period or prgnt?hmm

    ReplyDelete
  38. As salam..sy nk tnya..sy nk bg turun period kalau blh sblom sy akad nikah..sbb kalau sy x dtg bulan..sy akn alami symptom breast mmbengkak..sakit..so sy xkn selesa..tp bla dh trun drh period symtom tu akn hilang..biasanya berlarutan 2 mggu sblom drh haid sy trun..mcmna nk ambl..

    ReplyDelete
  39. As salam..sy nk tnya..sy nk bg turun period kalau blh sblom sy akad nikah..sbb kalau sy x dtg bulan..sy akn alami symptom breast mmbengkak..sakit..so sy xkn selesa..tp bla dh trun drh period symtom tu akn hilang..biasanya berlarutan 2 mggu sblom drh haid sy trun..mcmna nk ambl..

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Assalam..sis sy nk tnya..kuantiti yg sebenar-benarnya utk ambik pil ni berapa biji ek?? sy ambik utk delay kan period sbb sy nk g honeymoon...heheheee :)

    ReplyDelete
  42. As salam sis..bole saya taw dak difarmasi mana ada jual?sbb sy g farmasi d'apotic diorg ckp xde jual..bole share farmasi yg sis beli ubat ni?tq

    ReplyDelete
  43. Salam sis...sye nk tnye..u wanita yg belum kahwin bley ke mkn ubat ni?sebb period xteratur

    ReplyDelete
  44. Salam sis...sye nk tnye..u wanita yg belum kahwin bley ke mkn ubat ni?sebb period xteratur

    ReplyDelete
  45. Saya masih menyusu anak dan akan pegi umrah . Ada kesan tak untuk kanak kanak menyusu?

    ReplyDelete
  46. Sy nak tanya..doc bg sy mkn ubat ini tok trun darah..lps settle kali pertama..dia bg lagi utk btulkan kitaran haid saya..hari kelima lps period sy mkn..smapai sminggu,tp beberapa hari lepas,sya ada trtinggal makan..sehari je..lps tu darah kluar..adakah itu normal..perlukan saya makan lg ubat itu...darah ni trun seminggu lps saya bersih haid...mcm mana ye..

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum.... Sya. Nak tanya.... Saya datang period hari selasa.... Smlm hari jumaat sya bru bli n start makan.... Masalah saya kat sini
    1,sya da masalah period tak teratur
    2,hari selasa bru ni sya datang period tp datang x banyak sikit2....senang cte dlm 2 3titik je.... Smlm sya makan ubat ni.... Lepas tu.... Dr mlm td sampai sekarang terus xde da..... Apa punca dia erk
    3,sya ada tanya ahli farmasi mcm mna nk makan dia... Dia cakap sekali sehari ikut timing dia....
    4,so kat sini sya nak tanya betul ke cara saya makan tu

    ReplyDelete
  48. Assalamualaikum.... Sya. Nak tanya.... Saya datang period hari selasa.... Smlm hari jumaat sya bru bli n start makan.... Masalah saya kat sini
    1,sya da masalah period tak teratur
    2,hari selasa bru ni sya datang period tp datang x banyak sikit2....senang cte dlm 2 3titik je.... Smlm sya makan ubat ni.... Lepas tu.... Dr mlm td sampai sekarang terus xde da..... Apa punca dia erk
    3,sya ada tanya ahli farmasi mcm mna nk makan dia... Dia cakap sekali sehari ikut timing dia....
    4,so kat sini sya nak tanya betul ke cara saya makan tu

    ReplyDelete
  49. Assalam...betol2 berkesan ke ubat ni..sy nk Cuba...atau dia bergantung diri seseorg

    ReplyDelete
  50. Assalam...betol2 berkesan ke ubat ni..sy nk Cuba...atau dia bergantung diri seseorg

    ReplyDelete
  51. Slm nk tny haid sy setiap bln teratur.. Bln jan 15-19 ..bln dpn tarikh sama sy de aktiviti di hutan ubat apa sesuai utk cepat / lambatkan tarikh haid sy

    ReplyDelete
  52. Hi....saya nak tanya saya dah mula makan norculat dari 6.2 kebetulan saya period 8.2 tapi saya nak posponed kan period sampai sabtu nie... tiba2 kenapa ada spotting darah keluar sikit tadi. blh saya tahu.....

    ReplyDelete
  53. assalamualaikum .. sy nk tnya , hritu bulan 1 period sy tk dtg , then bulan 2 dia dtg ..masuk bulan 3 dia tk dtg plak .. if syi ambil ubat ni , mmng bole ke period ? sbb period sy tk teratur .. hope u reply dngnn cepat ya

    ReplyDelete
  54. Salam..sy ad masalah period tak teratur.. Dah lebih 6 bulan period tak dtg.. Hari ni sy dah pegi jmpa dktor dan dktor kata masalah hormon..doktor ada bagi ubat ni.. Sebiji sehari shj.. Mmg berkesan ke ubat ni? Kalau tak dtg2 jgk mcm mana ya

    ReplyDelete
  55. Just nak sharing
    Saya punya period mmg tak teratur, dulu kalau 7 8 bulan tak period mmg ambik ubat sbb risau. Then one day doc cakap takyah ambik dah, sbb tak berapa elok. Then last year bulan 3 sya period sndri tanpa ubat. Pastu stop balik, then alhamdulillah after almost a year saya period balik. Happy mcm org dpat tau pregnant 😂😂.

    ReplyDelete
  56. Assalamualaikum saya dh 8hari xdtg period... Dh berkali2 Check upt masih negetiv...bolehkah saya makan ubt utk bg period turun?

    ReplyDelete
  57. Assalamualaikum saya dh 8hari xdtg period... Dh berkali2 Check upt masih negetiv...bolehkah saya makan ubt utk bg period turun?

    ReplyDelete
  58. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  59. norethisterone nie ada jual kat mne..bole bg tau x

    ReplyDelete
  60. assalammualaikum..sy nak tnya sy da 2bln xdtg period.. if sy mkn ubt tu ble turunkn darah haid tak?

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum nak tanya sy dah stop cucuk perancang y 3 bulan tu.. lbh kurang sebulan.. masa sy cucuk sy ada masalah kitaran haid haid x datang2 jadi skrng sy dah stop cucuk masih lagi haid x datang. So apa patut sy buat?

    ReplyDelete
  62. Salam, nak tnya skit. Klau pil ni ada effect tak untuk org yg baru cuba nk prgnant?? Klau ambl pil ni akan ada kesan untuk cubaan hamil x?

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum... Sy nak tanya klu period kita dtg mcm biasa cme nak awalkan beberapa hari bley ambil ubat nie.... Untuk cepatkan beberapa hari dari tarikh period

    ReplyDelete
  64. aslmkm
    sy nak tanya lebih 2bulan sy ambil ubat ni setiap hti atas masalah period tak tertentu kemudian 1minggu yg lepas sy stop terus dan 2/hari lepastu sy period sampai skrg period sy dah 7hari
    nak tnya dia akan trun secara normal ke atau sy kene rujuk mana mana?plss reply urgent thanks

    ReplyDelete
  65. Awak, saya nak tanya. Next period kita untuk bulan2 hadapan tu, kiranya dia ikut date yg baru la eh?? Please replyyyy

    ReplyDelete
  66. Salam nak tanye... Sy ade mslh period yg tak tentu... Selalu nye sy period on time... Tp bulan nie pelik sikit... Period mcm biase tp 1st day(10hb) drh keluar byk penuh 1 pad... Tp 2nd 3rd 4th day period keluar titis2 jer... Ade jumpa doktor tp doktor kate xde apa2 normal je... Tp sy rs perut sy cramp.... Chck upt negetive... Pergi farmasi beli ubat utk melancarkan darah haid tp d beri ubat norethisterone.... 18hb mkn ubat tu... 2 biji... Then x berani mkn lg... Tetiba hr nie 23hb drh keluar titik2... Adakah itu normal? Tp perut msh cramp...

    ReplyDelete
  67. Maaf saya nak tanya.. Kwn sy nk pergi bercuti.. Dan tknk period time bercuti.. Membantu ke makan ubat ni klau hrini hri pertama dia period dah dan hri jumaat dia nk pergi bercuti ?

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum, maaf nk tnye kwn saya nk henti kan darah period untk bercuti hri jumaat ni 18/9 Tapi hrini 16/9 dia dtg period hri pertama.. Bleh ke dia makan untuk henti kan period?

    ReplyDelete
  69. Hye.. sy nk tnya. Sy psngan pjj. Cuti yg dpt x mnentu. Kbetuln cuti kli ni sy dpt adlh trikh period sy. Boleh ke sy amik pil ini utk delay kn period sy .?

    ReplyDelete
  70. Salam,nk tny bulan lepas piriod sya 1/11 tpi bln ni belum piriod lgi,boleh ke sya mkn ubat ni tuk piriod mcm biasa?tpi sya dh brsama suami tpi suami buang luar ada kh sya mengandung?

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Tq atas sharing puan ttg turunkan darah. Hr ke4 slps berhenti mkn ubat, period saya turun.

    ReplyDelete
  73. Apa akan jadi jika termakan 10biji sekali

    ReplyDelete
  74. salam. hi sis. this post is since 2014. but sy nak sgt2 tanya sbb terlupa nk tnye doc harituh. kalau kita dah consume 5 hari berturut2 lepas tu period kan, kita kene makan lagi tak ubat nih?

    ReplyDelete
  75. Salam,saya nak tnya period sya tak menentu setiap bulan,kadang 1 atau 2 bulan tak dtang period,,,sekali sya period darah pertama banyak keluar dn hri kedua,,,tpi hari seterusnya x byak sudah drah keluar sikit sikit saja...jadi sya pergi ke farmasi untuk beli ubat lancarkan darah period dia bgi sya ubat norethisterone dan minum 2 biji 2 kali sehari selama 3 hari....Tetapi saya sdah dtang haid hri kedua mcm mna ya haruskah sya minum niy ubat untuk lancarkan darah period spya teratur darah keluar kerana drah sya keluar hri kedua x byak dngan hari seterusnya? Jdi mcm mna tu bolekah sya minum ni pil ubat untuk lancarkan darah saya? Dan x mengganggu kesan apa apa ka?

    Harap mohon d balasss
    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis, saya bantu jawab ya, volume darah haid setiap orang itu berbeda beda, jadi jangan khawatir. Dikhawatirkan kalau sis minum obat ini, hormon alami tubuh terganggu karena tergantikan dengan obat (hormon sintetik). Sebaiknya sebelum minum obat ini, konsultasikan ke dokter terlebih dahulu karena seharusnya ini adalah obat dengan resep dokter, semoga membantu ya sis :)

      Delete
  76. Salam, saya makan norelut 3 hari berturut - turut dan selepas itu saya stop makan. Hari ni dh 11 hari saya stop, tapi period masih tak datang. kenapa ya?

    ReplyDelete