Tuesday, February 18, 2014

Redha vs Pasrah




Al-baqarah ayat 286 yang bermaksud:

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menganggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (mereka berdoa dengan berkata): " wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami bersalah. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-yang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya menikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum kafir"



Redha itu ikhlas,
Pasrah itu menyerah...

Aku tak rasa nak pasrah sekarang ni. Mungkin redha itu lebih baik, lebih bagus, lebih elok pada pandangan Tuhan aku. Ikhlaskan hati! Mungkin ini la yang dikatakan ujian, dugaan, cabaran, cubaan dalam perjalanan untuk mendapatkan yang HALAL. Dah tak jauh, dah tak lama, makin hampir, makin kuat ujiannya. Terima kasih Tuhan. Terima kasih Tuhan masih nak ingatkan aku, agaknya aku semakin jauh ngn Tuhan (sighhh~)

p/s : kuatkan hati bangun solat malam, doa tu lebihkan sket masa, jangan nak cepat2 gantung telekung lipat sejadah. Oh Tuhan, terima kasih atas segalanya. 

p/s lagi : Ko tak yah nak dekat2 ngn aku setan. Aku masih ada Tuhan. Ko tak yah la nak cuba2 goyahkan hati aku. Aku nak yang HALAL. Halal untuk aku sentuh, halal untuk belai, halal untuk aku bersama, halal untuk segala-galanya. 

No comments:

Post a Comment